Fra idé til virkelighed

Historien

Idéen til 21-5 blev født i slutningen af 2008 af ægteparret, Laila og Anders. Afsættet var et mangeårigt arbejde med salg boliger i både Danmark og i udlandet.

Laila var i en årrække direktør for den nu hedengangne ejendomsmæglerkæde Livingstones. I Livingstones’ regi oprettede Laila en afdeling med salg af boliger i udlandet, hvor hun var den drivende kraft. Livingstones blev dengang, med Laila ved roret, danskernes foretrukne ejendomsmægler, når det kom til køb af ferieboliger i Sydeuropa, USA og Thailand. Anders var i samme periode daglig leder af i alt 4 home-forretninger i Nordsjælland.

I 2007 stiftede Laila og Anders ejendomsmæglerselskabet Sunliving, ambitionen var skabe Danmarks foretrukne ejendomsmægler vedr. ferieboliger i udlandet. Da Sunliving for alvor gik i luften lige eftersommerferien i august 2008, havde selskabet boliger til salg i 11 lande, primært Sydeuropa, Thailand og USA. Sunliving blev samtidig backoffice for flere danske entreprenører, som byggede ferieboligprojekter rundt omkring i verden. Arbejdet bestod blandt andet i at håndtere pengestrømme ved udbetalinger, opbygning af agentnetværk i Europa, assistance i forbindelse med design og planløsninger, hjælp med salgsbrochurer og hjemmesider samt meget mere. Sunliving skabte således på kort tid en ikke ubetydelig administrationsafdeling.

I september 2008 ramte finanskrisen verden, og telefonerne holdt med det samme op med at ringe. Sunliving var lige kommet i gang, men blev hårdt ramt af krisen, da stort set al køb af ferieboliger i udlandet stoppede nærmest over en nat.

Laila arbejder på det gamle kontor i Trørød
En frokost i november 2008

Idéen til 21-5

Efteråret 2008 var hårdt for ejendomsbranchen. Når telefonen ringede i Sunliving, var det som regel med dårlige nyheder. Konkurser, og det der var værre, prægede billedet.

Markedet for ferieboliger i udlandet var frosset helt til, så der var god tid til at tænke sig godt om. Over en frokost i november 2008 opstod en tilfældig brainstorm mellem Laila og Anders. Mange danske familier havde i starten af 0’erne købt en feriebolig i udlandet. Mange havde drømmen, men havde ikke købt endnu. Hvad var erfaringerne med begge typer familier? Facts og Idéer fløj om ørerne, og pludseligt var det som at nogen havde tændt en lampe mellem dem: Hvorfor ikke samle flere familier sammen om flere ferieboliger, og vi tog os af alt besværet? Ideen smagte godt, og gav mening på så mange punkter. Langt de fleste ferieboliger står tomme det meste af året - rent spild. Hvis man ejer flere ferieboliger med andre familier, så er der også langt større variationer på feriemulighederne. Grundlaget til 21-5 var skabt.

Næste skridt var at finde ud af, hvor mange familier, der skulle dele hvor mange boliger. Ret hurtigt blev de enige om at der skulle være 4 familier om hver bolig. Dette forhold ville gøre, at alle ville have 3 måneder i snit om året til ferier. Det er cirka dobbelt så meget, som parret forventede, at man ville benytte, men det var vigtigt, at der ville være luft i kalenderen. Hvis der er for lidt "luft" i kalenderen ville det hele blive for presset, og alle ville have svært ved at få de uger, som de gerne ville have. Hvor mange familier/boliger skulle der så være? 6-7 boliger med op imod 30 familier virkede for uoverskueligt. 2-3 boliger med 10-12 familier gav for lidt i ferievariation. Efter en lang snak blev forholdet 20 familier om 5 ferieboliger besluttet. Det lå godt i maven. 20 familier er til at overskue, og 5 forskellige ferieboliger giver en god variation af feriemuligheder.

De kørte hjem fra kontoret i carporten i mægtigt humør. Faktisk var de nærmest helt høje, de synes de havde fundet noget helt særligt. Næste morgen var de dog helt nede på jorden igen, "Vi har jo bare sat to tal sammen, nogen måtte have tænkt lignende tanker før?"

Det blev begyndelsen på 21-5. Danske familier skulle ganske enkelt have lettere ved at få opfyldt drømmene om at have deres egne ferieboliger i udlandet for derigennem at skabe mere livsglæde hos familierne.

Mange tror, at konceptet stammer fra udlandet og har eksisteret i mange år. Det gør det ikke, ideen opstod en novemberdag i 2008 i bunden af en carport i Danmark.   

For godt til at være sandt

Det originale koncept

De efterfølgende uger gik med at google rundt i hele verden, nogen måtte have fået en lignende ide før?? Laila og Anders søgte og søgte. De fandt enkeltboliger, som blev delt. De fandt timeshare. De fandt såkaldte property clubs, hvor man køber en andel/aktie i et uigennemsigtigt setup. Men de kunne ikke finde noget som helst, som bare mindede om dét, de havde inde i deres hoveder. Efter to-tre uger med at kigge rundt i hele verden uden at finde noget der bare mindede om den ide, som de havde inde i hovederne, tog de beslutningen - "Der er for godt til ikke at lave!". De gik i gang!

Der er RIGTIG mange ting som skal undersøges og findes ud af, når 21 familier skal dele 5 boliger i udlandet, så det tog lang tid at få designet konceptet, så det var klart til at komme på markedet. Anders Heisel kom med på holdet i efteråret 2009, da Laila og Anders ønskede en partner med solid, økonomisk indsigt og kunnen. Anders er tidligere Project Manager i Danske Bank. I 2007 stiftede han sammen med en partner IT-sikkerhedsfirmaet SECU A/S, som de i 2019 solgte til TDC, hvorefter han ENDELIG kom på fuld tid i 21-5. Anders har således et solidt, økonomisk indblik og fundament, og han er samtidig en haj, når det kommer til alt med IT og systemer. Han kommer fra Røde Kro i Sønderjylland og har begge ben solidt plantet i den jyske muld, hvilket afspejler hans personlighed, som er en unik komplementar til Laila og Anders. Sammen dækker de tre en meget bred vifte af kompetencer.

En ting er som bekendt at få idéen, noget andet er at realisere den. Laila og Anders var samtidig udfordret af at have brugt alle deres sparepenge - og lidt til - på Sunliving. De måtte ud og hente hjælp fra venner og familie, og udviklingsarbejdet tog lang tid, da der er rigtig mange faktorer, der skal gå op i en højere enhed. 20 familier blev til 21 pga. "den rullende kalender", som var det første skridt til at fordele ugerne mellem familierne. Det passede ganske enkelt ikke med 20 familier, men med 21 familier kunne der fordeles 12 uger til hver familie hvert år, og så var der lidt uger til overs til vedligehold. Systemet blev heldigvis skrottet og erstattet af det dynamiske bookingsystem, som er skabt inspireret af systemet i en Boatclub i Sydney, som en af Anders' venner havde været medlem af. Det endelige koncept stod klar i slutningen af 2010, men finanskrisen buldrede stadig af sted, så det tog lidt tid at finde de første familier.

Facade med 21-5's gamle logo
Anders Køj med børn tager ud og finder den første forening
Det lange seje træk

Den første forening

21-5 åbnede for tilmelding til den første forening ultimo 2010. Løbende justeringer af både setup og salgsmateriale blev foretaget, og Lars Kolind blev medejer af 21-5 i slutningen af 2011. I foråret 2012 blev de enige om at stifte den første forening, når 12 familier havde meldt sig til for derefter at købe de første tre boliger. Den første forening blev stiftet i juni 2012 godt 3,5 år efter idéen var opstået, og foreningen blev fuldtegnet med 21 familier i foråret 2013. Det blev den første 21-5 forening, som i dag hedder DK1 Grande. Det er vist dét, man kan kalde et langt, sejt træk.

Laila og Anders var drevet af en idé, som de selv syntes var fantastisk. Samtidig fik de rigtig mange positive tilkendegivelser rundt omkring, hvilket var næringsfyldt brændstof til at blive ved og ved og ved. Deres store styrke er, at Laila og Anders er et par. Hvis den ene er lidt nede, kan den anden hive én lidt op og omvendt. Hvis de havde haft andre partnere derhjemme, havde tålmodigheden nok ikke været så stor fra den anden part. For det var først i slutningen af 2013, at Laila og Anders kunne hæve en løn, som bare mindede om den, de havde haft i tidligere jobs.

Det var dog ikke pengene, der trak, det var idéen. Ønsket om at se idéen virke. Ønsket om at skabe forøget livskvalitet for de familier, som gik med i foreningerne. Ønsket om at opfylde deres drømme.

Et nyt kapitel

Fra carporten til Rungstedvej

Efter DK1 blev stiftet, åbnede DK2 Family, som blev stiftet fuldtegnet i november 2013. Den første medarbejder, Karina, blev ansat i januar 2014, og i løbet af 2014 kom flere med på holdet. Til sidst kunne vi ikke længere være på kontoret i bunden af Anders' forældres carport, hvor Laila & Anders havde siddet siden efteråret 2007, hvor de startede Sunliving. De sidst ankomne medarbejdere måtte i en periode sidde på havestole for enden af skrivebordene.

I starten af 2015 erhvervede 21-5 ejendommen på Rungstedvej, som Anders kendte fra barndommen, da han ofte havde spist på "Den Spanske Grill", som dengang havde til huse i ejendommen. Ejendommen havde i 2015 stået tom i over 6 år, efter den seneste ejer - et privathospital var flyttet ud. Så der trængte i den grad til em opfriskning, og samtidig skulle ejendommen transformeres fra et hospital til et hyggeligt kontor.

I maj 2015 flyttede 21-5 ind i de nye skønne lokaler, på det tidspunkt var vi 10 personer på holdet. Vi kunne derfor slet ikke fylde ejendommen ud selv, hvorfor vi lejede kontorer og skriveborde ud til venner og bekendte. I starten var vi 6 mindre virksomheder som delte de dejlige lokaler. Tiden gik og flere kom med på 21-5 holdet, hvorfor lejerne løbende flyttede ud. Til sidst måtte den sidste lejer flytte ud, vi havde bohov for pladsen. Der blev stiftet flere foreningen, og i sommeren 2016 blev Lars Kolind købt ud af de tre oprindelige stiftere, som dermed igen blev eneejere af 21-5.

21-5's gamle kontor på Rungstedvej 41
Anders Køj sidder til virtuelt informationsmøde
En udfordrende tid

Pandemi og første udenlandske forening

Selv med de mest grundige forberedelser og de bedste intentioner, går det sjældent som forventet. Ingen var forberedte på det der skete i marts 2020. Danmark lukkede ned, og alle i 21-5 blev sendt hjem. Nogle kunne arbejde hjemmefra, mens andre slet ikke kunne udføre deres job. For et hold som trives med at være sammen, og som krammer meget, var det noget af en omvæltning. En ting er os på holdet, men hvad med nye familier, ville de afholde sig fra at melde sig til foreningerne?

Vi havde på forhånd planlagt to stiftende møder i marts - faktisk begge i ugen efter at Mette Frederiksen lukkede landet ned. Så gode råd var dyre. Hvis nogen havde spurgt os på forhånd, om man kunne stifte vores foreninger online, havde svaret været et rungende NEJ. Vi stiftede jo altid vores foreninger på kontoret, hvor vi hyggede os sammen med familierne. Nu blev vi nødsaget til at tænke anderledes. Alle familier blev ringet op, nogle faldt fra, ventelisterne kom derfor i brug, men status efter ugen var to stiftede glade foreninger - begge stiftet online.

Nedlukningen var lang og træls. Vi savnede friheden. Vi savnede nærkontakt. Vi savnede hinanden i den periode, for selvom det er muligt at mødes over skærmen, er det ikke det samme. Faktisk gik det op for os - og nok rigtig mange andre - hvor meget fysisk nærvær betyder for vores velbefindende. Måske virussen skulle lære os, hvor godt vi egentlig har det?

Mange processer er blevet justeret og ændret i 21-5. Vi er blevet meget bedre til at ”fjernstyre” mange opgaver, det har vi ganske enkelt været nødsaget til. Både holdene i indkøb, byg, design og indretning har måttet tænke ud af boksen, og det er der kommet meget godt ud af. I administration og support er der også sket mange ændringer. Faktisk har hele 21-5 gennemgået en ikke uvæsentlig forandring. 21-5 blev skabt i finanskrisen, så det at kunne tilpasse os ligger dybt i vores DNA. 21-5 kom derfor styrket ud af pandemien.

Interessen for konceptet var også stigende uden for de danske grænser, og i efteråret 2020 blev den første svenske 21-5-forening stiftet. Efterfølgende blev der stiftet flere foreninger, end nogensinde før. Mange familier ville have noget at se frem til efter pandemien.

Samlet igen

Stakladen

Med den stigende efterspørgsel teamede vi løbende op på holdet i 21-5, og når de fleste arbejder hjemmefra, er det svært at mærke, at holdet vokser. Da vi efter sommerferien i 2021 kunne komme tilbage på kontoret, var der ikke skriveborde nok.

Vi lejede derfor et kontor i den nordlige del af Hørsholm, hvor lidt over halvdelen af holdet flyttede ud. Vi var derfor i en periode fordelt på to adresser. Vi kan bedst lide at være sammen, så vi udvidede vores lejemål, og i maj 2022 flyttede resten af holdet til Stakladen. Det var dejlig at være sammen igen.

Vi er rigtig glade for de nye lokaler, hvor vi har rigtig fin plads at boltre os på.

Kontoret i Hørsholm
Stifterne af 21-5 konceptet Laila & Anders Køj
I dag

Taknemmelige og stolte

Vi er meget taknemmelige for, at vi hver dag får lov til at lave lige præcis dét, vi holder allermest af. Nemlig at skabe øget livskvalitet og opfylde drømme gennem fantastiske ferieboliger. Det er lykkedes 21-5 at skabe en helt ny måde at eje ferieboliger på. Rejsen har været - og er hver dag - et stort privilegie.

21-5 har ingen formulerede salgsmål udover, at der helst ikke skal være underskud. Målet for 21-5 er at sørge for, at alle nye familier i vores 21-5-foreninger bliver lige så glade for deres ejerskab, som familierne før dem. Kun på den måde kan vi sikre, at 21-5-rejsen fortsætter.

21-5 A/S ledes og ejes af Anders Heisel samt Laila og Anders Køj.

Velkommen til 21-5 - Plads til kærlighed