
Transperant & langsigtet
Månedlige fællesudgifter
Vi gør alt for at sikre, at alle 21-5 boliger til enhver tid er i god stand og altid klar til nye oplevelser. De månedlige fællesudgifter dækker alle løbende faste omkostninger til bl.a. forsikring, ejendomsskatter, renovation, havearbejde, pool, wifi, mindre reparationer osv. osv. Når en ny forening udbydes, lægges et budget for foreningen. Når alle fem boliger er gået i drift, justeres fællesudgiften i forhold til de faktiske udgifter.
Ud over at betale månedlige fællesudgifter til den løbende drift af boligerne, oprettes der en dedikeret opsparingsfond til langsigtet vedligeholdelse. På denne måde sparer foreningerne op til kommende større vedligeholdelsesarbejder og udskiftninger af f.eks. tag eller vinduer. Denne tilgang sikrer, at boligerne forbliver i god stand fremover, og det sikrer at risikoen for ubehagelige økonomiske overraskelser holdes på et minimum.

Månedligt
Fællesudgifter
Det grundlæggende princip er, at vi ønsker en høj standard i boligerne.
Alt skal være i orden og fungere, hver gang du ankommer til en bolig, og alle familier skal være fri for administrative besvær af enhver art.
De månedlige fællesudgifter dækker alle faste omkostninger for alle fem boliger: herunder forsikring, lokale ejendomsskatter, affaldshåndtering, mindre reparationer, revisor, bogføring, lokale fællesudgifter samt administrationsgebyr til 21-5. Når alle fem boliger er i drift, justeres budgettet for fællesudgifter i forhold til de faktiske omkostninger for de fem boliger.
Ud over fællesudgifterne skal hver familie betale for rengøring og forbrug efter hvert ophold.
Derudover oprettes en opsparingsfond til langsigtet vedligeholdelse, som uddybes i næste afsnit.
Månedligt
Opsparing
Som nævnt ovenfor dækker fællesudgifterne den daglige drift af de fem boliger. Dette inkluderer alle lokale driftsomkostninger, mindre reparationer og endda udskiftning af mindre inventar og udstyr.
Dog er det vigtigt at bemærke, at disse udgifter ikke omfatter afsætning til langsigtet vedligeholdelse. Når alle fem boliger er i drift, udarbejdes der detaljerede vedligeholdelsesplaner. Disse planer giver et klart og langsigtet overblik, så ejerfællesskabet kan forudse fremtidige udgifter – såsom udskiftning af tag eller vinduer – i god tid og dermed have tilstrækkelig økonomisk forberedelse.
Når vedligeholdelsesplanerne er på plads, begynder familierne at bidrage til en dedikeret fond, der sikrer boligerne i fremtiden. Denne proaktive tilgang sikrer, at boligerne opretholder deres høje standard, og den er i tråd med alle 21-5's ejerforeningers mål om at bevare boligerne attraktive og velholdte år efter år.
Ved at planlægge fremtiden grundigt sikrer vi, at disse boliger forbliver indbydende, attraktive og fornøjelige fristeder i generationer frem. Denne dedikation til kvalitet og vedligeholdelse er en af de mange ting, der er fordelen ved at være med i 21-5.


Leje eller 21-5?
1-2 ugers leje svarer til 1 års fællesudgifter
Vi har gennem årene erfaret, at hvis man har muligheden for at deltage i en af vores foreninger, så er det ikke alene en opgradering i forhold til de boliger, som familien skal benytte til ferierne, det er også væsentligt billigere end at leje, hvis man skal på ferie i mere end 2 uger i højsæsonerne om året.
I langt de fleste 21-5 foreninger svarer de årlige fællesudgifter til en 1-2 ugers leje i højsæsonen. Og så er det ikke altid i helt samme kvalitetsboliger.
21-5 er ikke for alle, men det er for flere og flere familier, og for de fleste der kommer med, giver det også rigtig meget mening økonomisk.